Spring til indhold

Nyheder

  • Skolerejse til Kraków

    En tidlig morgen i slutningen af april drog 8. klasse mod lufthavnen for at tage på en skolerejse til Kraków i Polen. Både elever og lærere var spændte – måske især fordi der var udsigt til en uge uden alt for meget skolearbejde. Vi ankom til sol og varme og fandt vores hotel, der lå i centrum af byen. Kufferterne blev hurtigt parkeret på hotellet, og så var vi klar til at indsnuse Krakóws dufte og beundre de smukke bygninger.

    Der var lidt nervøs fnisen og glemte replikker, men vi kom vidt omkring og fik en fornemmelse af, hvordan byen hang sammen. Vi kunne allerede mærke, at det her ville blive en tur, vi sent ville glemme.

    Den smukke markedsplads i Kraków kun et par minutter fra vores hotel.

    Speedtalk

    Tirsdag formiddag traskede vi ned gennem byens smukke park mod en high school, hvor vi skulle besøge en polsk klasse. Her blev vi mødt af nogle utroligt snaksaglige elever. Lærerne havde arrangeret en form for ’speedtalk’, hvor de danske og polske elever blev stillet overfor nogle spørgsmål de skulle tale om to og to. Når der var gået et par minutter, rykkede indercirklen et hak, så man fik en ny makker – det føltes lidt som en menneskelig karrusel, hvor man blev snurret rundt og efterladt lidt rundtosset, men på den gode måde.

    Det var en overvældende oplevelse med koncentrerede samtaler på engelsk om kultur, fritid og sprog. Dagen blev afsluttet med en tur ud til en badesø. Den perfekte måde at køle hjernerne ned på efter en dag med højhastighedssamtaler.

    Der blev tegnet og forklaret i sto stil under speedtalken med de polske elever.

    Badesøen var iskold, men flere elever skulle alligevel nedkøles efter dagen på den polske skole.

    Historiens vingesus

    Den oplevelse, der nok gjorde mest indtryk på alle, var turen til den tidligere koncentrationslejr, Auschwitz. I tre til fire timer blev vi ført rundt i bygninger, gamle gaskamre og udstillinger der viste de forfærdelige hændelser, der havde fundet sted under 2. verdenskrig. Vores guide delte hjerteskærende historier og skæbner gennem et lydsystem. Det er helt sikkert noget, der ikke bliver glemt foreløbig.

    Vi mærkede bestemt historiens grusomme vingesus helt under huden. Synet af de slidte mursten og de stille udstillingsgenstande fik os til at stoppe op og tænke over menneskehedens mørkeste kapitler. Det førte til spændende samtaler og refleksioner både under og efter rejsen. Selvom turen var tung, gav den os en dybere forståelse af historien. Det er en oplevelse, der, selvom den var dyster, vil forblive en vigtig del af vores personlige rejse og udvikling.

    Indgangen til Auschwitz gav kuldegysninger

    Op til 70 mennesker blev transporteret i godsvogne i op til mange timer – nogle gange flere dage.

    Hvorfor overhovedet tage på en skolerejse?

    Jamen, hvorfor tager vi overhovedet på en skolerejse? Kunne vi ikke lære det samme derhjemme? Der er absolut stor forskel på at være i klasselokalet. Der er helt unikke læringsmuligheder udenfor klasselokalets vægge, der både fremmer den faglige og sociale læring. Derudover bidrager det også til elevernes personlige udvikling.

    På en rejse åbnes skolebøgerne op og bliver virkelige. Her mærker man kulturen, man bruger fremmedsprog og eleverne udvikler en respekt og forståelse for andre kulturer og lærer om tolerance, empati og forskellighed.

    At opleve verden uden for klasselokalet kan være en stor inspirationskilde for eleverne. Det kan vække deres interesse for nye områder og forhåbentlig bidrage til deres personlige dannelsesrejse.

    Sociale bånd knyttes

    Det er nogle helt særlige bånd, der knyttes mellem eleverne og lærerne, når man bruger tid sammen på en skolerejse. De får lov til at navigere i udfordringer og støtte hinanden i svære situationer.

    Der opstår en ny selvstændighed, hvor eleverne får en anden oplevelse af at skulle tage ansvar for sig selv og fællesskabet.

    De oplevelser og minder, eleverne skaber på skolerejser, varer ofte livet ud. Det er de oplevelser, der blandt mange andre, gør skoletiden mindeværdig og meningsfuld.

  • HØST og NATURFAGSUGE
    • Børnehaveklassen arbejder for sig selv, og har deres eger æbleværksted
    • 1.til 6. klasse er blandet på tværs af deres klasser.
    • 7., 8. og 9. klasse har naturfagsuge, hvor de arbejder på tværs af klasse

    Høsten har gennem historien altid haft en vigtig plads i årshjulet. Det er i forbindelse med høsten, at der skal høstes, samles, konserveres og forberedes mad og tøj til hele vinteren. Høstens aktiviteter vil vi arbejde med i forskellige værksteder i ugens løb. Ugen er en fællesskabs-uge, hvor elever og lærere møder hinanden i andre sammenhænge end dem, vi plejer. Vi inddeler eleverne i grupper på tværs af 1.kl. – 6.kl. Det gør vi for at lære hinanden endnu bedre at kende, styrke eksisterende relationer og skabe nye relationer og derved styrke det store fællesskab. Vi ønsker, at alle elever på Halsnæs Lilleskole skal føle sig som en del af vores store fællesskab – et fællesskab, hvor vi skaber sammenhænge, hvor vi skal stå til regnskab for andre end os selv og løse opgaver, hvor vi løfter i flok. Vi vil være glade og have det sjovt sammen. Vi vil styrker glæden ved livet i skolen gennem at arbejde med kreativitet, vores kloge hænder og sjove høstaktiviteter.

    7., 8. og 9. klasse skal i naturfagsugen arbejde med energiformer. Vi skal se på hvordan vi producerer el. Den el som vi alle er så afhængige af. Vi har forberedt os den seneste tid og derfor vil uge 39 være med fokus på at bygge modeller, forklare hvordan det virker, beskrive fordele/ulemper og se på muligheden for at dække vores behov, nu og i fremtiden. Vi skal arbejde med vindenergi, vandenergi, solenergi, a-kraft, kraftværker og undersøge hvor langt vi er med helt nye former. Eks. bølgeenergi. Og hvor langt vi er med at løse udfordringen med at lagre strøm.

    På fredag kulminerer det hele med et høstmarked/åbent hus hvor alle interesserede kan komme og se, røre, lugte til og måske smage på alt det de skønne børn og unge mennesker på Halsnæs Lilleskole har lavet i løbet af ugen.

  • ÅRSMØDE OG FEST D. 2/4 2022

    ÅRSMØDE PÅ HALSNÆS LILLESKOLE

    Lørdag den 2. april 2022 fra kl. 14.00. Kom og vær med, når Halsnæs Lilleskole inviterer til det årlige møde for alle skolens forældre, medarbejdere og venner!

    Dagens program vil byde på:
    Generalforsamling
    Gæstetaler Sune Jon Hansen fra Lilleskolernes sammenslutning – Sammen skal vi drøfte hvad en lilleskole er, og kan være for en størrelse, hvad der gør skoler som Halsnæs Lilleskole til relevante og stærke bud på skoler til tiden – og ikke mindst: hvilken rolle forældrene spiller i dette.
    Kreative indslag fra skolens valghold.
    Festmiddag, band/underholdning og dans til den lyse morgen!

    Med andre ord; en dag du ikke vil gå glip af!

    Årsmødet er for skolens forældre, medarbejdere og venner. Tilmelding er nødvendig. Kun medlemmer af forældrekredsen og skolekredsen kan stemme under generalforsamlingen.

    Tilmelding senest 25. marts til: bestyrelsen@halsnaesskolen.dk – husk at skrive om du deltager i middagen.

    Betaling på 75 kr. til middagen indbetales til skolens Mobile Pay: 715789 husk at skrive navn + årsmøde, har man ikke Mobile Pay, kan der betales kontant i døren (bare husk at melde dig til pr. mail).

    Kh.

    Bestyrelsen 

  • MADAM MYSTIKS MÆRKVARIUM

    De sidste 2 uger har vi haft “teateruger” på Halsnæs Lilleskole. Teater er måske lidt meget sagt, for dengang vi planlagde ugerne vidste vi jo stadig ikke, hvor meget vi måtte blande os mellem hinanden. Så derfor blev det til 2 temauger med det overordnede tema: Madam Mystiks Mærkvarium.

    Og det har været helt fantastisk at se hvordan skolen har piblet af kreativitet, arbejdsomhed, kunst og skøre indfald.

    4. og 5. klasse tog os med på en forestilling ned i en verden af mystiske væsener – her oplevede vi både Norner, Jætter, Vølver og Valkyrier – se live streaming af forestillingen på skolens facebookside. Børnehaveklasse og 1. klasse har lavet en historie og en udstilling om havets mystiske væsener. 2. og 3. klasse laver film om monstre (den glæder vi os til at se). 6. klasse har lavet store levende parafraser af kendte kunstværker (Se vores facebookside – der ligger en lille film med de levende parafraser). 7. klasse har arbejdet med kortfilm om computerspil – dem glæder vi os også til at se. Sidst men ikke mindst har 8. og 9. klasse sammen lavet avisen “Mystiske Tidende”  – som vender stort og småt i mystikkens, videnskabens, magiens, drømmenes og kunstens verden – en avis som vi får trykt via News desk (JP – politikens hus) og som alle får et eksemplar med hjem af, når den kommer.

  • UNG I NORDEN

    Hvad er vigtigt for unge i Norden?
    Har de samme identitet/værdier?

    Udskolingselever fra Grønland, Færøerne og Danmark har defineret nordisk identitet/nordiske værdier for unge lige nu – i 2021.

    De præsenterer dem i 22 små film-mosaikker på hjemmesiden www.unginorden.dk

    To klasser i hvert af de tre lande medvirkede; og de kårede hinandens film således:

    Bedste grønlandske film: Fritid

    Bedste færøske film: Jorden

    Bedste danske film: En fritidsinteresse

    SE DE FLOTTE FILM HER.

    Alle film er udviklet af eleverne selv på bare én skoledag. Foreningen Problemknuserne sendte en lærer/filminstruktør ud – og ellers klarede eleverne det hele selv.
    Projektet blev finansieret af NAPA. Dansk-Færøsk Kulturfond, Nordic Culture Point, Kulturministeriet og Den Ingwersenske Familiefond.

    Formålet med projektet er at skabe synlighed omkring ungekulturen i Norden. Eleverne bestemte selv, hvilken værdi, de ville beskrive, og det er tankevækkende, hvordan overskrifterne fra land til land er ens. Det er også tankevækkende, at indholdet i filmene er så forskelligt og lokalt forankret. 

Kontakt:

Hovednummer: 47 98 88 83

SFO: 40 18 99 83

Adresse:

Hågendrupvej 6, Torup

3390 Hundested

post@halsnaesskolen.dk