Det bæredygtige skolekøkken

På Halsnæs Lilleskole er vores køkken stort set 100% økologisk og råvarerne er oftest dyrket lokalt, og ellers fra lande tæt på os – ind i mellem også fra vores egne skolehaver. Vi følger sæsonerne og bruger årstidernes frugt og grønt i køkkenet. Overskydende mad og madrester fodres til lokale høns og ænder, ud fra en tanke om respekt for den mad vi dyrker og har brugt resurser på.

5. klasse har madkundskab 2 dage om ugen, og det er også dem, som sammen med vores kok og madkundskabslærer, Emilie, står for skolens madordning. Madordningen er primært vegetarisk med kød en gang om måneden. Der bliver tænkt og undervist i hvordan vi bruger kød i madlavningen på en bæredygtig måde.

Udover madkundskab i 5. klasse, så har overbygningen madkundskab som fordybelsesfag, hvor eftermiddagsmaden til hele ugen tilberedes. Desuden laver de en udsøgt middag til fællesspisningen, som er hver sidste torsdag i måneden, for elever, forældre og personale, samt mad til skolens årsfest, sommerfest og div. andre arrangementer.