UNG I NORDEN

Hvad er vigtigt for unge i Norden?
Har de samme identitet/værdier?

Udskolingselever fra Grønland, Færøerne og Danmark har defineret nordisk identitet/nordiske værdier for unge lige nu – i 2021.

De præsenterer dem i 22 små film-mosaikker på hjemmesiden www.unginorden.dk

To klasser i hvert af de tre lande medvirkede; og de kårede hinandens film således:

Bedste grønlandske film: Fritid

Bedste færøske film: Jorden

Bedste danske film: En fritidsinteresse

SE DE FLOTTE FILM HER.

Alle film er udviklet af eleverne selv på bare én skoledag. Foreningen Problemknuserne sendte en lærer/filminstruktør ud – og ellers klarede eleverne det hele selv.
Projektet blev finansieret af NAPA. Dansk-Færøsk Kulturfond, Nordic Culture Point, Kulturministeriet og Den Ingwersenske Familiefond.

Formålet med projektet er at skabe synlighed omkring ungekulturen i Norden. Eleverne bestemte selv, hvilken værdi, de ville beskrive, og det er tankevækkende, hvordan overskrifterne fra land til land er ens. Det er også tankevækkende, at indholdet i filmene er så forskelligt og lokalt forankret.