Kostpolitik Halsnæs Lilleskole

Kostpolitikken på Halsnæs Lilleskole bygger på et “sund fornuft”-princip, hvilket vil sige at maden der serveres og spises på skolen, er fortrinsvis økologisk og med et begrænset sukkerindhold. Vi arbejder ligeledes på at begrænse madspild, samtidig med at vi har både økonomi og tilgængelighed for øje.

Madpakken.

Det er forældrenes eget ansvar at give barnet en god og varieret madpakke med i skole. Det anbefales, at madpakken er så stor, at der også er lidt til om formiddagen, hvor de fleste børn har brug for energi for at kunne holde koncentrationen indtil frokost.

Pålægstyper og snacks med højt sukkerindhold bør undgås (fx Kinder mælkesnitte og lignende produkter).

Tirsdag og onsdag er der frivillig madordning, her laver Johannes sammen med 5. klasse mad (både 10´er mad og frokost) til de elever på skolen, som er tilmeldt madordningen, så der skal de elever der er på madordningen ikke have madpakke med.  Vi anbefaler at børnene ikke har sukkerholdige drikke med i skolen, men tag gerne vand med. På skolen har vi små glas i køkkenet og alle børn kan til alle tider få adgang til at drikke et glas frisk vand.

Eftermiddagsmad og madordning:

Johannes arbejder i køkkenet for at eftermiddagsmaden og madordningen er alsidig og altovervejende økologisk. Han tilstræber, at der indgår frugt, grønt og groft i måltidet. Der serveres udelukkende vand i SFO-tiden. Undtagelsesvis kan der serveres børnenes hjemmelavede produkter og saft, som kan indeholde sukker; dette sker f.eks. i høstugen.

Fødselsdage i klassen:

Vi ser gerne, at man ved fødselsdag og uddeling i klassen, tilstræber sundt guf, f.eks. frisk el. tørret frugt, nødder, boller m. syltetøj eller kage med lavt sukkerindhold.

Andre arrangementer:

TVed arrangementer på skolen uden for normal skoletid er det arrangørerne (personalet, forældre, bestyrelse mv.), der fra gang til gang sætter rammerne for, hvilken mad og drikke, der serveres. Vi opfordrer dog de ansvarlige til, at man også her så vidt muligt indtænker sunde og økologiske produkter.

Overbygningen:

Det er kun de unge i overbygningen (7-9 klasse) der med forældres tilladelse må forlade skolen for at handle i frikvartererne. Med udgangspunkt i skolens kostpolitik opfordrer vi  forældrene i overbygningen til tage en snak med deres unge om deres kostvaner. Vi anbefaler at eleverne stadig har en sund og nærende madpakke med i skolen.

Kontakt:

Hovednummer: 47 98 88 83