Åbn Søgning

Skolebørn skaber nye ideer til en bedre verden

19-02-2018

Skab energi! Det var udfordringen, da 7. klasse på Halsnæs Lilleskole for to uger siden blev introduceret til årets innovative projektopgave.

Der blev diskuteret højlydt i undervisningslokalet om, hvad energi egentlig er og, hvad det vil sige at skabe energi. Energi er måske ikke bare det, der giver lys i el-pæren eller får bilen til at køre, menneskekroppen er jo også drevet af energi, og hvad med den psykiske energi ?

Med afsæt i denne brede ramme er eleverne blevet guidet igennem en designproces med udgangspunkt i “INDEX: Design to Improve Life” procesform.

“INDEX: Design to Improve Life ” er en dansk ngo-organisation, der arbejder for at engagere mennesker i at skabe bæredygtige løsninger til verdens udfordringer. Organisationen har bl.a. lavet både kurser og undervisningsmateriale målrettet danske skolebørn.klasses Klasselærer Anne-Mette Lorenzen er uddannet “ INDEX Design to Improve Life ”-underviser og har derfor været klædt godt på til at føre eleverne trygt igennem alle processerne, fra at identificere et virkeligt problem, over ideudvikling og prototyping til de endelige fremlæggelser i denne uge.

Bedømmelse af løsningerne

På fremlæggelsesdagen havde klassen inviteret tidligere borgmester Steen Hasselriis til sammen med klassens lærere at bedømme projekterne.

“Steen har som uddannet ingeniør og ved sit virke som politiker en stor viden om de udfordringer verden og lokalsamfund står med i dag - store som små”, fortæller Anne-Mette Lorenzen om, hvorfor Steen Hasselriis var inviteret .

Undervisningslokalet var blevet omdannet til en lille “messe”, hvor eleverne formidlede deres projekter igennem tekst og billeder. Man kunne bla. høre om en videreudvikling af el-bilen, der igennem solenergi, friktionsenergi og vindenergi vil være endnu mere bæredygtig end de el-biler vi kender idag.

En arbejdsgruppe havde udviklet et indkøbskort, der skulle motivere til sundere indkøb og dermed skabe en sundere og mere energifyldt befolkning. Det blev kaldt ‘Veggie-card” og skiftede farve fra grøn ved sundt indkøb til rødt ved usundt indkøb.

Der var blevet udviklet et løbehjul udformet som et “menneske stort hamsterhjul”, hvor meningen var, at det skulle kunne generere strøm til arbejdspladsers mindre enheder såsom mobil og ipad.  En gruppe havde udviklet ideen mobil-Appen Moodiie, der kunne hjælpe unge med ondt i sjælen og depressioner, altså ændre negativ energi til positiv energi .

Bedømmelseskomiteen var meget imponerede over kvaliteten af projekterne, særligt blev App’en Moodiie fremhævet som en meget innovativ løsning på et voksende samfundsproblem og meget nem og hurtig at implementere i virkeligheden. 

Virkelighedens udfordringer motiverer 

Projektforløbet er nu slut, og en egentlig videreudvikling af ideerne bliver der ikke arbejdet med. Men forhåbningen er, at vi næste år kan indgå samarbejder med organisationer eller virksomheder om udvikling af løsninger på netop deres udfordringer.

Forhåbentlig kan elevernes tilgang til problemløsning faktisk inspirere eller måske endda bruges i videreudviklingen til en bedre og mere bæredygtig verden.


Tilbage til nyheder